T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
ANTALYA / MURATPAŞA - Muratpaşa Anadolu Lisesi

Çocukla İletişim

Çocukla iletişim kabul dili ile başlar. Çocuğu olduğu gibi kabul ettiğimizi ona ilettiğimiz zaman onunla yakınlık kurulabilir. Kabul edildiğini anlayan çocuk, bulunduğu yerden kımıldamaya başlar,nasıl değişeceğini,nasıl gelişeceğini düşünmeye yönelir. Bu dilin tam tersi kabullenmeme dilidir. Çocuğun içine kapanmasına, savunmaya geçmesine neden olur. Anne-baba ve öğretmenlerin unutmamaları gereken önemli bir nokta, güvenli ve sevgi dolu ortamlarda büyüyen çocuklar ileride sevecen ve güven verecek çocuklar olacaklardır.

Çocukların yaşamları ceza ve gözdağı ya da ödül ve ödül sözü verilerek denetlendiği sürece çocuklar yaşamlarının ve davranışlarının sorumluluğunu alamayacaklar, çocuk kalmaya ve büyümemeye tutsak edilecektir. Çocuk sürekli kendisini, kendine ve çevresine kabul ettirme çabası içerisindedir. Çocuğun tüm eylemleri buna yöneliktir. Bu nedenle çocuk eğer bunu başaramazsa sürekli şiddetli bir şekilde karşı koymak,başkaldırmak yolu ile varlığını kabul ettirmeye çalışır. yetişkinlere göre büyüme çağı içerisindeki çocuklar çok rahattır. Çünkü onlara göre çocuklar işe gitmiyorlar,para kazanmıyorlar,sıcacık evde oturuyorlar ve her istedikleri önlerine geliyor. Halbuki çocuklar büyüme dönemlerinde gelişim görevlerinden kaynaklanan problemlerle baş etmeye çalışırlarken diğer taraftan da kendi kendileriyle ve çevreleriyle bir mücadele içerisindedirler. Bu mücadele, çocuğun varlığını hem kendisine hem de çevresine kabul ettirme çabasıdır.

Çocuklarla iletişim kurarken şu noktaya dikkat ekmek gerekir. Öncelikle sorunun kimin olduğuna karar verilmeli. Çünkü iletişimde kullanacağımız tekniği bu kararımız belirleyecektir. Eğer sorun çocuktan kaynaklanıyorsa aktif dinleme tekniği kullanılmalı, anne-babadan kaynaklanıyorsa ben dili kullanılmalıdır. Her çocuğun veya ergenin iyi bir dinleyiciye ihtiyacı vardır. Gordon (1970), çocuğun veya ergenin bir problemi olduğunda etkin dinlemenin gereğinden söz eder. Bir başkasını dinlemek ona saygı gösterildiği,kabul edildiği,değer verildiği mesajını iletir. Bu mesaj ancak etkin dinleme yolu ile karşı tarafa iletilebilir. İyi bir iletişim iyi konuşmakla değil, etkin dinleme yoluyla başarılabilir.

YARARLANILAN KAYNAKLAR

Gordon, T. (1997). Etkili Öğretmenlik Eğitimi. İstanbul: Sistem Yayıncılık.

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 28.01.2013 - Güncelleme: 01.02.2019 00:33 - Görüntülenme: 1894
  Beğen | 1  kişi beğendi